Środowisko lokalne
Przedszkole jako instytucja wychowawczo- dydaktyczna w sposób aktywny współpracuje ze środowiskiem lokalnym w celu promocji i uatrakcyjnienia podejmowanych działań wychowawczych i edukacyjnych. Ogromne szanse dla rozwoju tkwią w doborze przygotowanej i zorganizowanej promocji placówki. To nie tylko możliwość pełniejszego zaistnienia w środowisku lokalnym. To także okazja do uatrakcyjnienia edukacji i wychowania naszych uczniów oraz wciągania całej społeczności do działań na rzecz przedszkola, a to powinno być celem działania wszystkich. Niepubliczne Przedszkole „Juniorek” współpracuje z wieloma instytucjami, co daje dzieciom możliwość bezpośredniego kontaktu z rzeczywistością. Przyczynia się to do chęci poznawania świata, umiejętności funkcjonowania w środowisku oraz komunikowania się z nim.
CELE GŁÓWNE:
- Integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym.
- Promowanie osiągnięć przedszkola, jego wychowanków i nauczycieli.
- Podejmowanie działań służących integracji grona pedagogicznego, dzieci i rodziców.
- Włączanie rodziców w życie przedszkola.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka jako członka społeczności lokalnej i regionalnej.
Instytucja | Zakres współpracy |
Placówki oświatowe szkoły i przedszkola | – udział w konkursach, uroczystościach, wspólnych działaniach
-zapraszanie do przedszkola na organizowane imprezy w miarę możliwości -adaptacja dzieci do warunków szkolnych: lekcje, wspólne działania, zabawy, poznanie nauczycieli, poznanie obiektu – klasy, sala gimnastyczna, biblioteka itp. -uzyskanie informacji o losach absolwentów -dzielenie się wiedzą, wymiana doświadczeń -doskonalenie zawodowe |
Policja
Straż Pożarna Ratownictwo Medyczne Wojsko |
– zaproszenie do przedszkola gości w miarę możliwości
– zapoznanie z umundurowaniem i zawodem – pogadanki dotyczące zachowania bezpieczeństwa, kulturalnego zachowania w ruchu drogowym, nauka prawidłowego przechodzenia przez ulicę -wycieczka do siedziby Państwowej Straży Pożarnej w miarę możliwości -wycieczki do miejsc pracy służb -prelekcje związane z bezpieczeństwem pożarowym -prowadzenie pogadanek i rozmów dotyczących kształtowania prozdrowotnego stylu życia i profilaktyki zdrowotnej -praktyczna nauka udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej z udziałem pracowników przedszkola |
Dom Pomocy Społecznej dla osób starszych | – wycieczka do Domu Pomocy Społecznej dla osób starszych, wręczenie upominków z okazji Świąt Bożego Narodzenia |
Spotkania z rodzicami przedszkolaków | – zajęcia otwarte z rodzicami
-indywidualne spotkania z rodzicami -spotkania w celu poznania ciekawych zawodów rodziców – spotkania w ramach projektów edukacyjnych i innowacji pedagogicznych |
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna
Psycholog Psychopedagog |
– pomoc dzieciom przejawiającym trudności w nauce (rozpoznanie rodzaju i stopnia trudności poprzez przebadanie w poradni)
-udział w kampaniach profilaktycznych -prowadzenie szkoleń i warsztatów na terenie placówki -zachęcanie rodziców do udziału w warsztatach i szkoleniach organizowanych przez poradnię – prowadzenie zajęć dodatkowych z zakresu ppp – prowadzenie obserwacji dzieci podczas pobytu w przedszkolu |
Teatr | -umożliwienie dzieciom kontaktu z różnymi formami przekazu
-uczestniczenie w przedstawieniach teatralnych na żywo lub on-line -uwrażliwienie na sztukę |
Urząd Miasta Inowrocławia | – wycieczka w celu zapoznania się z pracą urzędu
– zdobycie informacji na temat spraw, które można załatwić w urzędzie – spotkanie z Prezydentem |
Spotkania z ciekawymi ludźmi | -zapraszanie do przedszkola gości, prezentujących ciekawe zawody
-zapraszanie do prezentacji swoich pasji i zainteresowań |
Współpraca z Rodzinnym Domem Dziecka w Inowrocławiu | – „Słodka paka dla dzieciaka” – zbiórka słodyczy dla dzieci z Rodzinnego Domu Dziecka |
Towarzystwo Nasz Dom | – akcja zbierania monet pod hasłem „Góra Grosza” |
Akcja charytatywna „Dla Zosi” chorej na SMA | – zbiórka makulatury, baterii, puszek aluminiowych |
Schronisko dla bezdomnych zwierząt | – zbiórka karmy, koców dla zwierząt ze schroniska |
Absolwenci przedszkola | -zbieranie informacji na temat losów absolwentów |
Zewnętrzne instytucje doskonalenia zawodowego | – systematyczne doskonalenie nauczycieli poprzez udział w szkoleniach, warsztatach, kursach- podnoszenie swoich kwalifikacji, umiejętności, doskonalenie metod i form pracy
-wykorzystywanie nabytych doświadczeń, zdobytej wiedzy i umiejętności w pracy z dziećmi, jego najbliższym otoczeniem i środowiskiem lokalnym -dzielenie się wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami i placówkami |
Pracownik BHP | – systematyczne przeglądy pod kątem bezpieczeństwa i higieny pracy w placówce
-systematyczne szkolenia pracowników w zakresie BHP i ppoż – przygotowanie i przeprowadzenie próbnej ewakuacji |
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
- Poszerzenie wiedzy dzieci z zakresu różnorodnych tematów.
- Szacunek dla pracy innego człowieka.
- Poszanowanie godności człowieka.
- Wyrobienie nawyku obcowania z kulturą.
- Nabycie umiejętności zachowania się w instytucjach i na imprezach kulturalnych.
EWALUACJA:
- zapisy w dokumentacji;
- kronika, zdjęcia, nagrania video;
- informacje na stronie internetowej , Facebook’u i gazetce przedszkolnej;