ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
- 1
- Przedszkole jest jednostką niepubliczną, spełniającą wymagania placówki publicznej w zakresie odbywania przez dzieci 5- i 6-letnie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
- Przedszkole nosi nazwę:
Niepubliczne Przedszkole „Juniorek”
Anna Sławkowska
Aleja 800-lecia Inowrocławia 3
88-100 Inowrocław
- Przedszkole prowadzi Anna Sławkowska, pełniąca funkcję Dyrektora Przedszkola, na podstawie wpisu do ewidencji działalności oświatowej.
- Siedziba przedszkola znajduje się pod adresem:
- 88-100 Inowrocław, Aleja 800-lecia Inowrocławia 3.
- 88-100 Inowrocław, ul. Prezydenta G. Narutowicza 66
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty w Bydgoszczy.
- 2
Podstawę prawną działania Przedszkola stanowią w szczególności:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1930 ze zm.),
- rozporządzenia wykonawcze do ustaw,
- niniejszy statut,
- regulaminy i procedury wewnętrzne.
- 3
Przedszkole używa pieczęci o treści:
Niepubliczne Przedszkole „Juniorek”
Anna Sławkowska
Al. 800-lecia Inowrocławia 3
88-100 Inowrocław
NIP 556-156-69-54
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola
- 4
Celem nadrzędnym Przedszkola jest umożliwienie realizacji prawa dziecka do wychowania i opieki w ramach wychowania przedszkolnego przy poszanowaniu dobra dziecka. Cele te koncentrują się na wspomaganiu rozwoju dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące, zapewniając dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z Ustawy o systemie oświaty, Prawa oświatowego, rozporządzeniach wykonawczych, a w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego określonej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, obejmujące w szczególności:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zapewnienie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości placówki,
- wspomaganie działań wychowawczych rodziców (opiekunów prawnych), wpływanie na integrowanie zabiegów wychowawczych i przygotowanie do nauki szkolnej,
- wychowywanie dziecka w poszanowaniu tradycji domu rodzinnego.
- 5
- Przedszkole realizuje zadania wynikające z celów określonych w 4 ust. 1 w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
- zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
- uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
- rozwijanie wrażliwości moralnej,
- kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwienie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji i ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych
- 6
- Dyrektor Przedszkola, Wicedyrektor, Rada pedagogiczna oraz wszyscy pracownicy Przedszkola są zobowiązani do zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy i nauki w czasie pobytu w Przedszkolu, jak również podczas zajęć organizowanych poza jego terenem (jeden opiekun dorosły na dziesięcioro dzieci poza terenem placówki).
- Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie ich pobytu w Przedszkolu. W razie konieczności oddalenia się od nadzorowanej grupy nauczyciel chwilowo pozostawia ją pod opieką innego nauczyciela.
- Ramowy rozkład dnia zajęć dzieci, w którym dominującą formę stanowi zabawa, jest ustalony z zachowaniem higieny umysłowej przez równomierne rozłożenie zajęć dnia i dostosowanie ich do potrzeb wiekowych i rozwojowych dzieci.
- Opieka nad dziećmi powierzona jest jednemu lub dwóm nauczycielom.
ROZDZIAŁ III
Organy przedszkola
- 7
Organami przedszkola są:
- Dyrektor przedszkola/ Organ prowadzący,
- Wicedyrektor,
- Rada Pedagogiczna.
- 8
- Przedszkolem kieruje Dyrektor (organ prowadzący), który jest jego przedstawicielem na zewnątrz i przełożonym służbowym wszystkich pracowników.
- Dyrektor Przedszkola kieruje całokształtem działań dydaktyczno- wychowawczych i opiekuńczych przedszkola, a w szczególności:
- organizuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- zapewnia bezpieczeństwo i higienę nauki i pracy,
- sprawuje lub organizuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli
i wychowawców, odpowiada za realizację przez Przedszkole programu nauczania i wychowania; - organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej,
- dokonuje oceny pracy nauczycieli i innych pracowników Przedszkola,
- opracowuje dokumenty programowo-organizacyjne;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami;
- współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami;
- jest przewodniczącym rady pedagogicznej;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
- decyduje o przyjęciu dziecka do Przedszkola i o skreśleniu dziecka- na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej – z listy wychowanków w przypadkach określonych w niniejszym Statucie;
- dysponuje środkami finansowymi;
- odpowiada za organizację administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Przedszkola;
- odpowiada za naliczanie i pobór czesnego oraz innych opłat związanych z korzystaniem przez wychowanków ze świadczeń udzielanych przez Przedszkole;
- ustala wysokość opłat za posiłki;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- prowadzi i archiwizuje dokumentację Przedszkola.
- 9
- Wicedyrektor podlega bezpośrednio dyrektorowi.
- Wicedyrektora powołuje i odwołuje dyrektor.
- Wicedyrektor zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności.
- Wykonuje pracę zgodnie z pełnomocnictwem i zakresem obowiązków ustalonych przez dyrektora przedszkola.
Do podstawowych obowiązków wicedyrektora należy:
- reprezentowanie przedszkola w czasie nieobecności dyrektora;
- współdziałanie z dyrektorem przedszkola w kwestii organizacji roku szkolnego, przydziału czynności dodatkowych nauczycielom, planu szkoleń rady pedagogicznej;
- współdziałanie w organizacji pracy przedszkola, imprez przedszkolnych wyjazdów poza teren placówki;
- nadzór nad dokumentacją dzieci;
- organizowanie pracy przedszkola zgodnie ze statutem oraz regulaminami i procedurami wewnętrznymi;
- kontaktowanie się z rodzicami wychowanków;
- współdziałanie ze środowiskiem;
- dbanie o właściwy obieg informacji;
- dbanie o klimat i atmosferę pracy.
- współuczestniczenie w opracowaniu koncepcji i rocznego planu pracy przedszkola;
- współdziałanie w planowaniu, organizowaniu i przeprowadzaniu nadzoru pedagogicznego;
- wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
- obserwowanie sposobu realizacji przez nauczycieli zadań statutowych przedszkola;
- kontrolowanie i analizowanie dokumentacji nauczyciela (m.in.: dzienniki zajęć, plany pracy;
- obserwacje dzieci, dzienniki zajęć dodatkowych, inne);
- Aktualizowanie Systemu Informacji Oświatowej;
- Organizowanie pracy nauczycieli i pracowników obsługi ( grafik);
- Przygotowywanie informacji o faktycznej liczbie uczniów w danym miesiącu.
- 10
- Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni, bez względu na wymiar czasu pracy i formę zatrudnienia.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Przedszkola.
- W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział przedstawiciele nadzoru pedagogicznego, a także goście na zaproszenie przewodniczącego. Mają oni głos doradczy.
- Z zebrania Rady Pedagogicznej sporządza się protokół i w terminie 10 dni od daty zebrania wpisuje się do księgi protokołów, która jest podstawowym dokumentem działalności Rady Pedagogicznej. Protokół z zebrania Rady, wraz z podpisami jej członków, podpisuje przewodniczący obrad i protokolant.
- Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro Przedszkola, a także dobro osobiste dzieci, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków, spostrzeżeń z posiedzeń Rady Pedagogicznej. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko jego rodzicom (opiekunom prawnym).
- Rada Pedagogiczna działa w oparciu o opracowany przez siebie regulamin.
- Rada Pedagogiczna ma prawo wnioskować do Dyrektora w sprawie zmian w Statucie.
- 11
- Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- Zatwierdzenie planów pracy Przedszkola,
- Zatwierdzenie projektu Statutu i jego zmiany opracowanych przez Dyrektora,
- Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- Ustalanie organizacji samokształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola,
- Podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy wychowanków.
- Rada Pedagogiczna wydaje opinie w następujących sprawach:
- Organizacji pracy Przedszkola, w tym zwłaszcza ramowego rozkładu dnia,
- Propozycji Dyrektora w kwestii przydziału nauczycielom stałych i dodatkowych prac oraz zajęć,
- Innych przedstawionych Radzie przez Dyrektora do zaopiniowania
- 12
- Organy Przedszkola mają prawo do działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji.
- Organy Przedszkola są zobowiązane do współdziałania w zakresie planowania i realizacji zadań Przedszkola.
- Koordynatorem współdziałania organów Przedszkola jest Dyrektor.
- Formy, sposoby i terminy komunikowania się organów Przedszkola ustala Dyrektor Przedszkola.
- Wymiana bieżącej informacji między organami Przedszkola odbywa się poprzez:
- zebrania plenarne rady pedagogicznej,
- zeszyt zarządzeń,
- tablicę ogłoszeń.
- 13
Organ prowadzący podejmuje decyzje związane z całokształtem działalności i funkcjonowania przedszkola.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja przedszkola
- 14
- Przedszkole jest placówką opiekuńczo- wychowawczo-dydaktyczną, zapewniającą opiekę, wychowanie i naukę dzieciom w wieku od dwóch i pół do sześciu lat.
- W uzasadnionych przypadkach do Przedszkola może zostać przyjęte dziecko, które ukończyło dwa lata.
- 15
- Przedszkole jest placówką kilkuoddziałową zlokalizowaną w dwóch budynkach.
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola są oddziały przedszkolne złożone z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- O przypisaniu dziecka do danej grupy decyduje jego wiek.
- W okresie wakacyjnym a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.
- 16
- Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 1 września a kończy 31 sierpnia następnego roku.
- Przedszkole jest czynne 12 miesięcy w roku.
- W przypadkach podyktowanych wystąpieniem awarii, brakiem technologicznych możliwości zakończenia prac remontowych lub wymaganym okresem karencji materiałów budowlanych czy środków chemicznych niezbędnych do przeprowadzenia wymaganych prac remontowych, dopuszcza się możliwość przedłużenia przerwy w funkcjonowaniu placówki.
- 17
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, również zajęć dodatkowych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosi około 15–20 minut dla dzieci 3- i 4-letnich, 25–30 minut dla dzieci 5-letnich i 45 minut dla dzieci 6-letnich.
- Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym.
- W Przedszkolu prowadzone są dzienniki do zajęć z języka angielskiego, dodatkowych, wyrównawczych i specjalistycznych.
- 18
- Praca opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcza w oddziałach przedszkolnych prowadzona jest przede wszystkim w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz plan pracy placówki uwzględniający profil Przedszkola a także dopuszczone do użytku przez Dyrektora Przedszkola programy wychowania przedszkolnego.
- Ramowy rozkład dnia ustala Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego.
- Czas pracy Przedszkola ustala w każdym roku szkolnym Dyrektor placówki.
- 19
- W Przedszkolu realizowane są programy nauczania uwzględniające wymagania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzone przez ministra edukacji narodowej, jak również programy autorskie zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną.
- Placówka zapewnia dzieciom zapisanym do placówki możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w Przedszkolu
- Wyjątek stanowi nauka języka obcego w wybranych grupach. Zajęcia z języka obcego nowożytnego odbywają się w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- Ofertę zajęć dodatkowych, czas ich trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców (opiekunów prawnych) Dyrektor Przedszkola oraz wychowawcy grup podczas zebrań rodziców.
- Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych, w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych i bazowych placówki.
- Przedszkole prowadzi zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zajęcia wyrównawcze, zajęcia z dzieckiem zdolnym i in. w zależności od potrzeb wynikających z orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz możliwości kadrowych).
- 20
- Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno-oświatowymi w celu realizacji bogatej gamy dodatkowych form edukacyjno-kulturalnych.
- Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami oświatowymi w Polsce i za granicą, takimi jak: przedszkola, szkoły podstawowe, uczelnie wyższe, ośrodki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, dając możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz tworząc bazę ćwiczeniową dla studentów kierunków pedagogicznych oraz uwzględniając wolontariat jako formę praktyk pedagogicznych.
- Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację lokalnej społeczności i promocję placówki.
- 21
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju wychowanków, Przedszkole organizuje żywienie.
- Korzystanie z posiłków w Przedszkolu jest odpłatne.
- Szczegółowe warunki opłat za posiłki ustala Dyrektor Przedszkola.
- Wszystkie dzieci zapisane do Przedszkola korzystają z co najmniej trzech posiłków dziennie:
- śniadania
- obiadu – 2 dania
- podwieczorku
- Wysokość opłat za usługi świadczone przez Przedszkole ustala Dyrektor.
- 22
- Codzienną organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez Dyrektora przedszkola z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców. Może on ulec zmianie w ciągu dnia.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz potrzeb i zainteresowań dzieci.
ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- 23
- Dyrektor zatrudnia w Przedszkolu nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.
- Pracownicy pedagogiczni, administracji i obsługi zatrudniani są na podstawie umowy o pracę, w oparciu o przepisy prawa pracy lub inną umowę cywilno-prawną.
- 24
Pracownicy pedagogiczni, nauczyciele
- Nauczyciele zatrudnieni są zgodnie z Kodeksem Pracy.
- Nauczycieli zatrudnia i zwalnia organ prowadzący Przedszkola, z zachowaniem przepisów ogólnych prawa pracy.
- Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w Przedszkolu są posiadane kwalifikacje pedagogiczne w zakresie wychowania przedszkolnego, a w przypadku specjalistów kwalifikacje specjalistyczne, które są ustalone w odrębnych przepisach Ministerstwa Edukacji i Nauki.
- Wynagrodzenie nauczyciela ustala organ prowadzący w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
- Nauczyciel podlega nadzorowi pedagogicznemu w sposób i w zakresie określonym w odrębnych przepisach wydanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
- Nauczyciel Przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez Dyrektora programami, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy.
- Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą; wspierać każdego wychowanka w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności, sumienia i szacunku dla każdego człowieka; dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów.
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierować się dobrem wychowanków, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej wychowanka.
- Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć wynosi 40 godzin na tydzień. W ramach tego czasu pracy nauczyciel obowiązany jest realizować:
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z wychowankami;
- inne czynności wynikające z zadań statutowych;
- zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć (w tym m.in. planować pracę, pisać konspekty przez nauczyciela stażystę według zasad ustalonych z dyrektorem);
- zajęcia i czynności związane z samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
- 25
Obowiązki nauczycieli
- Do obowiązków nauczyciela należy:
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo- edukacyjnych,
- troska o bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci w przedszkolu i poza jego terenem w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole,
- poszanowanie praw dziecka,
- planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej oraz odpowiedzialność za jej jakość,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych i możliwości dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- przeprowadzenie badania gotowości do nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) w ostatnim roku pobytu dziecka w przedszkolu,
- prowadzenie zajęć wspomagania i korygowania rozwoju tych dzieci, które tego wymagają po diagnozie przedszkolnej,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną,
- stałe podnoszenie swoich umiejętności i kompetencji poprzez samokształcenie i doskonalenie zawodowe, w formach wewnętrznych i zewnętrznych, szkolnych i pozaszkolnych,
- udział w zebraniach rady pedagogicznej,
- realizacja uchwał rady pedagogicznej oraz zarządzeń dyrektora ,
- staranne i terminowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej wynikającej z przepisów prawa oświatowego oraz innej obowiązującej w placówce,
- przygotowywanie i dbanie o pomoce dydaktyczne oraz sprzęt przedszkolny,
- dbanie o estetyczny wygląd sali przedszkolnej i jej wystrój odpowiednio do realizowanej tematyki,
- wykorzystywanie w pełni dostępnych w placówce środków dydaktycznych oraz bazy przedszkolnej,
- odpowiedzialność za powierzoną salę zajęć w celu utrzymania gotowości funkcjonalnej zapewniającej bezpieczeństwo, ład i estetykę wystroju, przy współpracy z wyznaczonym pracownikiem obsługi.
- 26
- Nauczyciele mają prawo do:
- opracowania lub wyboru programu z zachowaniem przepisów prawa oświatowego;
- samodzielnego planowania i realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego z wykorzystaniem wybranych i uznanych metod i form pracy;
- decydowania o pakietach edukacyjnych, środkach dydaktycznych i metodach kształcenia wychowanków;
- korzystania w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Przedszkola, osoby sprawującej nadzór pedagogiczny oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych;
- formułowania innowacji pedagogicznych, które wymagają akceptacji Dyrektora Przedszkola;
- zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego;
- uczestnictwa w wewnętrznym doskonaleniu;
- korzystania z biblioteki przedszkolnej.
- Praca nauczyciela podlega ocenie. Szczegółowe zasady i tryb oceny oraz wymagania w tym zakresie określają wewnętrzne kryteria oceny nauczyciela ustalone na podstawie przepisów prawa oświatowego.
- 27
- Nauczyciel ponosi odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały czas pobytu ich w Przedszkolu oraz w czasie uczestniczenia w imprezach (zabawach) organizowanych przez Przedszkole poza jego terenem, oraz za wypadki wynikające z niedopełnienia obowiązków nauczycielskich w tym zakresie.
- 28
Pracownicy niepedagogiczni przedszkola
- Pracowników niepedagogicznych zatrudnia i zwalnia z zachowaniem ogólnych przepisów prawa pracy organ prowadzący przedszkole.
- Zakresy obowiązków tych pracowników, a także ich odpowiedzialność ustala i przyznaje Dyrektor.
- Wynagrodzenie pracowników niepedagogicznych określa umowa o pracę.
- Pracownicy administracji i obsługi mają obowiązek przestrzegania obowiązujących w placówce regulaminów oraz wykonywania innych poleceń zwierzchników związanych z organizacją pracy w Przedszkolu.
- Pracownik obsługi i administracji jest obowiązany współdziałać z nauczycielami w zakresie ustalonym przez Dyrektora.
- 29
Pracownicy przedszkola
Pracownicy Przedszkola nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich poza nagłymi przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
- Pracownik przedszkola obowiązany jest:
- przestrzegać regulaminów obowiązujących w Przedszkolu;
- przestrzegać ustalonego w zakładzie pracy porządku;
- przestrzegać przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
- dbać o dobro zakładu pracy, chronić mienie oraz zachować w tajemnicy informację, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
- przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego,
- przestrzegać poleceń zwierzchników, związanych z organizacją pracy w Przedszkolu.
- Wszyscy pracownicy placówki przyczyniają się do dbałości o klimat i atmosferę, przestrzegając zasad współżycia społecznego.
- W ramach dyscypliny pracy, pracownik ma obowiązek:
- usprawiedliwić spóźnienie lub nieobecności w pracy w tym samym dniu;
- zgłosić nieobecność w pracy na przynajmniej 1 godzinę przed planowanym rozpoczęciem pracy;
- uzgodnić z Dyrektorem wyjście w czasie pracy;
- nie przyjmować prywatnych wizyt w placówce;
- nie korzystać z telefonów komórkowych w obecności dzieci;
- zabezpieczyć dane osobowe dzieci i pracowników według zaleceń Dyrektora;
- wykonywać inne czynności zlecone przez Dyrektora, wynikające z aktualnych potrzeb placówki.
- Pracownicy Przedszkola są uprawnieni do korzystania z odpłatnego korzystania z wyżywienia. Za korzystanie z wyżywienia pracownicy płacą 100% dziennej stawki żywieniowej.
ROZDZIAŁ VI
Wychowankowie przedszkola
- 30
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
- Wychowankowie Przedszkola podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków. Dzieci w wieku 6 lat odbywają w przedszkolu roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat. Dziecko 5-letnie może na wniosek rodziców odbywać roczne przygotowanie przedszkolne w przypadku, gdy rodzice decydują się posłać je do szkoły w wieku 6 lat.
- Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do placówki nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym ukończy 10 lat.
- Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej,
- akceptacji takim jaki jest; szacunku, godności i poszanowania tożsamości i własności osobistej,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej, psychicznej, nadużyć seksualnych, zaniedbania ze strony dorosłych,
- swobody myślenia, sumienia i wyznania, wypowiedzi swoich myśli i uczuć oraz niewiedzy,
- indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
- zabawy, wypoczynku, czasu wolnego oraz wyboru towarzyszy zabawy,
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy,
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym,
- różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.
- Do obowiązków dziecka należy:
- zgodne współżycie z rówieśnikami, przestrzeganie zasad i norm ustalonych i obowiązujących w grupie przedszkolnej,
- dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i rówieśników,
- każdorazowe zgłaszanie nauczycielowi konieczności oddalenia się poza wyznaczony przez nauczyciela teren zabawy,
- informowanie nauczyciela o problemach fizjologicznych,
- szanowanie zabawek, pomocy dydaktycznych,, a także zwracanie zabawek pożyczonych z przedszkola lub od kolegów,
- słuchanie i wykonywanie poleceń, a także odnoszenie się z szacunkiem do wszystkich pracowników Przedszkola.
- Za dobre zachowanie i postępy dydaktyczne wychowanek może być nagradzany, za zawinione niestosowanie się do obowiązującego w Przedszkolu porządku dziecko może być ukarane (rodzaje kar nagród opisane są w koncepcji Przedszkola).
ROZDZIAŁ VII
Współpraca z rodzicami (prawnymi opiekunami)
- 31
- Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Formy współdziałania to:
- zebrania ogólne i grupowe,
- kontakty indywidualne z dyrektorem, wicedyrektorem i nauczycielami,
- zajęcia otwarte,
- spotkania ze specjalistami, np. psychologiem, pedagogiem, lekarzem itp.
- imprezy i uroczystości przedszkolne połączone z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci,
- warsztaty dla rodziców,
- pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów, opinii i informacji na obowiązujących drukach zgodnych z wzorem MEiN,
- gazetki informacyjne dla rodziców,
- wycieczki,
- spotkania integracyjne,
- inne formy stosowane w pedagogice.,
- informacje zamieszczane na stronie internetowej Przedszkola oraz na FB.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
- Znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego w danej grupie,
- Uzyskiwania informacji o postępach edukacyjnych dziecka,
- Udziału w zajęciach otwartych, organizowanych przez Przedszkole.
- Uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci,
- Wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej,
- Znajomości założeń i zadań kształcących i wychowawczych wynikających z realizacji programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale,
- Uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych oraz stanu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole,
- Wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola,
- Wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez przedszkole oraz realizacji nowych rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi (innowacje pedagogiczne),
- Uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia,
- Otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnej z ich potrzebami w miarę możliwości przedszkola,
- Udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, wyjść do kina, teatru i innych,
- Zgłaszania dyrektorowi przedszkola i realizacji, za jego zgodą, własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola,
- Wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć, oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych,
- Zgłaszania dyrektorowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola,
- Ubezpieczenia swoich dzieci, za pośrednictwem przedszkola, od następstw nieszczęśliwych wypadków,
- Wyboru zajęć dodatkowych oraz zajęć proponowanych z pełnej gamy dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej, kształcącej oraz rekreacyjnej przedszkola.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek:
- znać i przestrzegać postanowień niniejszego Statutu,
- ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju dziecka,
- zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dziecku podlegającemu obowiązkowi szkolnemu, i w jego przypadku usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych trwające ponad trzy dni,
- przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki – przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, w godzinach funkcjonowania przedszkola; pisemne upoważnienie zawierające imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica, rodzic składa u Dyrektora bądź nauczycielowi prowadzącemu grupę; osoba upoważniona zobowiązana jest okazać przy odbiorze dziecka dowód tożsamości; rodzice / prawni opiekunowie przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę,
- przyprowadzać do Przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe, jak również przedstawiać na prośbę Dyrektor, Wicedyrektora lub nauczyciela zaświadczenie lekarskie, potwierdzające, iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do Przedszkola, w przypadkach wzbudzających u pracowników placówki podejrzenia o występującej chorobie dziecka, np. utrzymujący się kaszel, katar, wysypka, biegunka, stan podgorączkowy, ogólne złe samopoczucie psychofizyczne i inne, oraz po spowodowanej chorobą nieobecności trwającej ponad pięć dni,
- informować o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu oraz niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych, a także zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne,
- uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania Przedszkola i rodziny dziecka, mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych,
- na bieżąco informować nauczyciela o zmianach adresu zamieszkania, telefonu kontaktowego,
- śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń, stronie internetowej,
- terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w Przedszkolu i wybrane zajęcia dodatkowe, zgodnie z umową cywilno-prawną zawartą z Dyrektorem Przedszkola,
- jednorazowo, przy zapisywaniu dziecka do placówki, uiścić tzw. wpisowe,
- respektować uchwały Rady Pedagogicznej,
- zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codziennego pobytu na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, oraz przebranie dziecka w razie „problemów fizjologicznych”,
- odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania Przedszkola lub ponosić koszty pobytu dziecka w placówce po godzinach funkcjonowania, w wysokości ustalonej przez Dyrektora, dotyczącej dodatkowej oferty opiekuńczej placówki,
- z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników Przedszkola.
ROZDZIAŁ VIII
Zasady rekrutacji, przyjmowania i skreślania dziecka z listy wychowanków
- 32
- Usługi świadczone są przez Przedszkole odpłatne. Wysokość opłat reguluje umowa zawarta pomiędzy Przedszkolem a rodzicem (opiekunem prawnym).
- Przyjęcie dziecka do przedszkola na rok szkolny następuje na podstawie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług oświatowych, zawartej pomiędzy stronami, tj. przynajmniej jednym rodzicem (prawnym opiekunem), a Dyrektorem Przedszkola, po uprzednim zgłoszeniu dziecka na podstawie tzw. karty zgłoszenia, podpisanej przez co najmniej jednego rodzica (opiekuna prawnego).
- Rozwiązanie umowy następuje w przypadkach przewidzianych umową.
- Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków Przedszkola.
- Przyjęcie dziecka do Przedszkola może nastąpić również w trakcie roku szkolnego, w miarę wolnych miejsc.
- 33
- Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez Dyrektora Przedszkola, w szczególności, gdy rodzice (prawni opiekunowie):
- nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce Statutu,
- nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania obowiązujących w placówce opłat – na zasadach zawartych w niniejszym Statucie i zawartej umowie cywilno-prawnej,
- zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka, mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno-wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w Przedszkolu,
- nie zgłosili Dyrektorowi lub nauczycielowi prowadzącemu grupę powodu nieobecności dziecka trwającej ponad 14 dni,
- nastąpił brak współpracy pomiędzy rodzicami (prawnymi opiekunami) a pracownikami pedagogicznymi Przedszkola w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka,
- dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci,
- dziecko nagminnie łamie swoje obowiązki wynikające z postanowień niniejszego Statutu.
- 34
- W przypadku podjęcia przez Dyrektora decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków, nie obowiązuje termin wynikający z umowy cywilno-prawnej.
- Pisemną decyzję Dyrektora o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez nich do wiadomości Przedszkola.
- Od decyzji Dyrektora służy rodzicom (prawnym opiekunom) dziecka odwołanie w ciągu 7 dni od daty otrzymania decyzji do organu prowadzącego Przedszkole.
- Rezygnacja rodziców z usług Przedszkola może nastąpić w każdym czasie roku szkolnego z zachowaniem dwutygodniowego okresu wypowiedzenia, przy czym okres wypowiedzenia kończy się w ostatnim dniu miesiąca.
- Decyzja organu prowadzącego Przedszkole jest ostateczna.
ROZDZIAŁ IX
Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
- 35
- Działalność przedszkola finansowana jest z następujących źródeł:
- dotacji Gminy Miasta Inowrocław – proporcjonalnie do liczby przyjętych dzieci zamieszkujących gminę Inowrocław,
- dotacji gmin ościennych proporcjonalnie do liczby przyjętych dzieci zamieszkujących gminy ościenne,
- opłat wnoszonych przez rodziców dzieci zapisanych do Przedszkola,
- opłat wnoszonych przez uczestników korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej Przedszkola,
- opłat wnoszonych przez pracowników korzystających z wyżywienia,
- innych źródeł, takich jak, np. środków unijnych, festynów, kiermaszy, zbiórek surowców wtórnych
- sponsorów i przyjaciół Przedszkola.
- Dotacje uzyskane od gmin są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, i mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących przedszkola.
- 36
Odpłatność za przedszkole
- Odpłatność rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z:
- czesnego,
- opłat za zajęcia dodatkowe,
- opłat za dodatkową ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych.
- Czesne należy uiszczać do dnia 5. każdego miesiąca „z góry” na konto placówki.
- Opłata czesnego nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
- W przypadku przyjęcia dziecka do Przedszkola:
- do 15. dnia danego miesiąca czesne jest pobierane w wysokości 100%,
- po 15. dniu danego miesiąca czesne jest pobierane w wysokości 50%.
- W przypadku rezygnacji z Przedszkola:
- do 15. dnia danego miesiąca – czesne jest pobierane w wysokości 50%,
- po 15. dniu danego miesiąca- czesne jest pobierane w wysokości 100%.
- W przypadku nieobecności dziecka w Przedszkolu przysługuje zwrot stawki żywieniowej w następnym miesiącu, licząc od drugiego dnia nieobecności.
- Czesne pobierane jest przez okres gotowości świadczenia usługi opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej przez Przedszkole.
- Jeżeli rodzice (opiekunowie prawni) w formie pisemnej zadeklarują, że w okresie od lipca do sierpnia dziecko nie będzie korzystało z usług Przedszkola, zwolnieni będą z opłat czesnego.
- Jako datę zapłaty przyjmuje się datę wpływu środków na konto placówki
- W przypadku zaległości w opłatach trwającej powyżej jednego miesiąca od terminu ustalonego w niniejszym Statucie, Dyrektor Przedszkola powiadamia pisemnie rodziców o wysokości należności i podaje 7-dniowy termin wpłaty. Po tym terminie dziecko zostaje skreślone z listy dzieci uczęszczających w trybie natychmiastowym.
ROZDZIAŁ X
Zajęcia zdalne
- 37
- Na początku każdego roku szkolnego przekazywana rodzicom (opiekunów prawnych) wychowanków Przedszkola ankieta z pytaniami dotyczącymi dostępu do komputerów oraz ich wyposażenia. Wzór ankiety opracowuje Wicedyrektor.
- Celem badania ankietowego, o którym mowa w ust. 1, jest uzyskanie informacji na temat posiadanego przez rodziców (opiekunów prawnych) wychowanków Przedszkola sprzętu informatycznego oraz systemów operacyjnych. Pozwoli ono dostosować używane w czasie zdalnego nauczania programy wykorzystywane w czasie nauki zdalnej.
- W przypadku braku dostępu do sprzętu komputerowego dyrektor ustala indywidualnie z rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanka zasady jego uczestnictwa w nauce zdalnej.
- W zależności od uzyskanych wyników badania ankietowego, o którym mowa w ust. 1, w zakresie dostępności do sprzętu komputerowego i internetu, nauczyciele przekazują materiały edukacyjne w formie filmów edukacyjnych, kart pracy, piosenek itd.
- Zajęcia w formie zdalnej mogą być realizowane z wykorzystaniem:
- facebook,
- grupy internetowe utworzone przez wychowawców – komunikator messenger,
- strona internetowa,
- materiały do odbioru dostępne w placówce.
- Zadaniem wychowawcy jest systematyczne zamieszczanie materiałów edukacyjnych dla grupy. O częstotliwości przekazywania materiałów decyduje Dyrektor.
- 38
- Przedszkole zapewnia nauczycielom możliwość prowadzenia nauczania zdalnego w siedzibie Przedszkola, z wykorzystaniem przedszkolnego sprzętu komputerowego.
- Dyrektor powołuje zespół ds. zdalnego nauczania, którego zadaniami są wspieranie pozostałych nauczycieli, dzielenie się doświadczeniami i umiejętnościami informatycznymi oraz metodycznymi.
- 39
- Prowadzone przez nauczycieli zajęcia online mogą być obserwowane przez dyrektora w ramach prowadzonego wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.
- Cele obserwacji, o której mowa w ust. 1, to weryfikowanie materiałów udostępnianych wychowankom do nauki oraz obserwowanie działań nauczyciela. Dyrektor prowadzi obserwacje zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego oraz – jeżeli wynika to z potrzeb – także w trybie doraźnym.
- 40
- Dyrektor Przedszkola koordynuje pracę nauczycieli oraz współpracę nauczycieli z rodzicami.
- Nauczyciel zobowiązany jest do odczytywania informacji wysyłanych przez dyrektora Przedszkola w postaci SMS-ów, e-maili, z użyciem komunikatorów internetowych.
- Nauczyciele wykonują pracę zdalnie lub pozostają w gotowości do pracy.
- Proponowane zajęcia powinny uwzględniać wiek dziecka i jego możliwości psychofizyczne.
- Wychowawca oddziału podaje rodzicom zakres treści nauczania przy użyciu dostępnych środków komunikacji elektronicznej.
- Przy planowaniu pracy zdalnej do realizacji w domu proponuje się sytuacje sprzyjające zacieśnieniu rodzinnych relacji, np. konstruowanie gier, czytanie, zabawy sensoryczne, wspólną zabawę na podwórku.
- Wszyscy nauczyciele są dostępni dla rodziców (opiekunów prawnych) poprzez stworzone przez wychowawców grupy na messengerze.
ROZDZIAŁ XI
Postanowienia końcowe
- 41
- Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkola.
- Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on zamieszczony na stronie internetowej przedszkola oraz udostępniany na prośbę zainteresowanych przez Dyrektora, Wicedyrektora i nauczycieli w poszczególnych grupach przedszkolnych.
- Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
- Prowadzenie Przedszkola ma charakter działalności oświatowo-wychowawczej.
- Przedszkole może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
- Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r.
Opracowała:
mgr Anna Sławkowska