Dla prawidłowego rozwoju przedszkolak potrzebuje ćwiczyć się w doświadczaniu własnej odrębności od innych. Potrzeba wyrażania własnej woli – przyjmuje często postać niemego buntu wobec polecenia rodzica, lub głośnego„NIE!"
Co zrobić, by pomóc dziecku w budowaniu własnej autonomii i jednocześnie nie dać się sterroryzować kapryśnym dziecięcym chęciom i nie-chęciom?
Nic nie działa lepiej jak przykład. A zatem – zacznij od tego, by nie pokazywać antyprzykładu. Jeśli wydajesz polecenia podkreślając tonem i formą, że to, czego oczekujesz od dziecka, wynika z twojej woli i już („ma tak być, bo ja ci każe!") dziecko skopiuje ten styl będzie próbowało narzucić innym swoją wolę akcentując wszelkimi znanymi sobie sposobami to, co chce. Lepiej więc, akcentuj zasady, którymi się kierujesz i których przestrzegania wymagasz, zamiast siłę swojej woli.
Osiągniesz przy tym lepsze efekty, jeśli jednocześnie będziesz pamiętać, by:
„Już cię nie lubię, na zawsze!" – dziecięca złość przybiera zwykle spektakularne formy. Kilkulatek zalany łzami potrafi wykrzyczeć nam prosto w oczy, że już nas nie kocha i nigdy nie będzie nas słuchał, zanieść się płaczem w stopniu prowadzącym do wymiotów, czy położyć się na podłodze z wrzaskiem wierzgając nogami. Od tego, na ile takie zachowania przyniosą mu pożytek zależy siła i częstotliwość, z jaką będą się powtarzać.
Zazwyczaj głównym 'zyskiem', jakie dziecku daje taki typ zachowań jest ulga, wynikająca z fizycznego rozładowania napięcia oraz uwaga, jaką rodzic poświęca mu w trakcie takiego 'przedstawienia'. Antidotum na to jest proste:
Żeby dać dziecku szansę na ekspresję własnej woli i jednocześnie nie wzmacniać nieposłuszeństwa można wprowadzić, w sposób jasny dla dziecka, podział twoich komunikatów kierowanych do niego na takie, których spełnić nie musi- jeśli nie ma ochoty (prośby) oraz takie, które zawsze wymagają podjęcia (polecenia). Jeśli kierujesz w stronę dziecka prośbę podkreśl fakt, że to zapytanie i decyzja należy do niego. Zaakceptuj wolę dziecka i oczywiście okaż zadowolenie, jeśli spełni prośbę.
Opracowanie: Maja Filipiak
Kiedyś psychoterapeuci wiedzę o tym, co jest dla kogo dobre wynosili z teorii. Różne teorie oferowały różne recepty na to, jak pomagać ludziom i stymulować wewnętrzny rozwój człowieka. Teraz mamy też wyniki badań empirycznych, które pomagają w uporządkowaniu wiedzy o tym, jaka pomoc dla kogo będzie najbardziej efektywna. Znaczenie ma,...
Read more– Mamo, nudzi mi się! – Olek podchodzi do rozmawiającej przez telefon Asi, łapie ją za rękę i ciągnie do siebie.– Nie przeszkadzaj mi teraz, nie widzisz, że rozmawiam z ciocią? – Asia próbuje wyplątać swoją dłoń z uchwytu synka. – Idź i się pobaw. Wymyśl coś sobie, inteligentne dzieci...
Read moreCzego boją się dzieci: Lęk to naturalna reakcja, która chroni dziecko przed różnymi niebezpiecznymi sytuacjami. W toku rozwoju dziecko doświadcza różnego rodzaju lęków, charakterystycznych dla wieku. Większość z nich zanika wraz z tym jak dziecko uczy się czego może się spodziewać w różnych sytuacjach i jak sobie z tym radzić. Niemowlę boi...
Read more